Monday, March 16, 2009

PERHIMPUNAN MINGGUAN

PERHIMPUNAN HARI JUMAAT

Seperti biasalah perhimpunan diadakan pada hari Jumaat, cuma saya tak sangka akan diadakan di padang kawad bukan di dewan. Namun begitu saya telah bersedia lebih awal, cuma minda saya sudah tertumpu di dewan. Minggu ini tibalah giliran saya untuk berucap sebagai Guru Cemerlang Bahasa Melayu, sebelum Pengetua berucap. Pengetua mengulas tentang keputan SPM sekolah yang begitu baik pada tahun ini. Manakala ucapan saya pendek sahaja, tetapi pengisian saya pada hari ini adalah tentang kedai koperasi sekolah yang dicemari cat putih dan powder hitam. Saya telah mencipta sebuah sajak dan dua rangkap pantun untuk tatapan semua, terutama para pelajar yang telah melakukan perbuatan vandalisme tersebut dan tujuan saya hanyalah untuk mendidik mereka tentang menjaga harta benda awam. Inilah sajak tersebut.

Pelaku Vandalisme

Aku menjerit tanpa suara
dadaku sebak bergelora
aku terkesima
apabila kudapati
lantai putih kedai koperasi
ditabrak dengan cat putih dan powder hitam
aku dibius rasa hampa dan kecewa
mengapakah mereka sanggup
melakukan perbuatan ini........nanti sambung







No comments: